Good morning America je jedním z nejoblíbenějších světových ranních vysílání. Show je vysílána živě za přítomnosti publika, které mělo v rámci testů možnost ochutnat 4 vzorky vody (3 vzorky balené vody a 1 vzorek kohoutkové vody). Test proběhl za dohledu olympijské legendy – plavkyně Dary Torres, která je majitelkou 12 olympijských medailí a na svou šestou olympiádu v Londýně se připravuje.
Před testem všichni účastníci svorně tvrdili, že balená voda chutná lépe. Právě proto ji přece kupují a platí o tolik více. Ve spojených státech je spotřeba balené vody opravdu vysoká (18 galonů = 1.226,5 litru na osobu). Cena balené vody je zde dokonce 1000x vyšší než u kohoutkové vody. Velkým překvapením pro diváky proto bylo, když ve slepých testech suverénně zvítězila kohoutková voda z New Yorku, kde televizní společnost sídlí. Prémiová balená voda Evian skončila dokonce na posledním místě.
Výsledky testu ABC News
1. Kohoutková voda, New York: 45% hlasů
2. Poland Spring (běžná balená voda): received 24% hlasů
3. O-2, Oxygenated Water (upravená balená voda): 19% hlasů
4. Evian (prémiová balená voda): 12% hlasů
Výsledky testu potvrdily závěry nezávislé studie švýcarského World Wildlife Fund International. Dle odborníků balená voda není bezpečnější ani zdravější než voda z kohoutku.
Podobné slepé testy uspořádala letos v České republice také občanská iniciativa Česko pije z vodovodu v rámci platformy Challenge Europe (mezinárodní enviromentální iniciativa organizace British Council). V rámci testů 76 % dotázaných vyhodnotilo chuť kohoutkové jako lepší či stejnou ve srovnání s balenou dražší konkurencí.
Podrobné srovnání kvality balené a kohoutkové vody uspořádalo u nás také Občanské sdružení spotřebitelů TEST. Hodnotilo se 64 ukazatelů, u kohoutkové vody byly navíc přidány analýzy zaměřené na přítomnost a obsah pesticidů a jejich rozkladných produktů. V testech zvítězila kohoutková voda, u některých balených vod byla zaznamenána přítomnost nežádoucích látek.
Přes všechny testy je spotřeba balených vod v USA i u nás poměrně vysoká. V České republice jsme na tom přece jenom lépe – spotřeba balené a minerální vody dosahuje 104 litrů/osobu. Cena balené vody je u nás více než 100x vyšší než kohoutkové.
Aktuální výzkumy naštěstí potvrzují klesající trend spotřeby balených vody a slazených nápojů ve prospěch kohoutkové. Přesto je dobré si připomínat uvedené výsledky testů. Síla marketingu minerálních a balených vod je totiž obrovská!
Více o testu ABC News
Internetové stránky World Wildlife Fund International
Více o plavkyni D. Torres
Internetové stránky Česko pije z vodovodu
Kompletní výsledky TEST
Zdroj: (jab)
Zdroj: (jab)