"Pudlov je poslední bohumínskou městskou částí, která na zhotovení protipovodňové hráze čeká. Podle projektu bude mít délku téměř tři kilometry a šířku v koruně čtyři metry. Povodí Odry rozdělilo stavbu do tří etap," uvedla mluvčí.
V první části se počítá s přípravou terénu včetně kácení. "Současně bude rekonstruován most ve Vrbické ulici a most do štěrkovny. Dále bude provedena protipovodňová zeď podél Orlovské stružky ve Vrbici nad Odrou a ochranná hráz podél Orlovské stružky po most do štěrkovny," uvedla mluvčí Povodí Odry Šárka Vlčková.
Ve druhé etapě je v plánu výstavba hráze až po křížení s Rolnickou ulicí v blízkosti Antošovické lávky. Poslední etapa zahrnuje vybudování závěrečného úseku protipovodňového valu, který se napojí do tělesa železničního náspu na trati Bohumín – Chałupki.
Kvůli potřebě vytvořit volný prostor pro bezpečné rozlévání vody do okolí v případě záplav nepovede nová hráz v těsné blízkosti řeky. "Jde o záměr, který má zajistit, aby nedocházelo ke zrychlování průtoku v řece," vysvětlil Dalibor Třaskoš z odboru rozvoje a investic. Vybudováním valu se zlepší odtok vody v ochráněném území.
"Pro potřeby výstavby hráze jsme museli změnit územní plán, na investiční akci jsme se jako město podíleli i finančně. Poskytli jsme celkem šest milionů korun, čtyři z toho na výkupy pozemků, zbývající dva na zpracování projektu,“ uvedl starosta Petr Vícha (ČSSD). Připomněl, že právě odkup pozemků byl poměrně složitý a oddálil výstavbu protipovodňové ochrany.
Vyjednávání a samotné výkupy trvaly šest let. S prodejem nakonec podle starosty souhlasilo 59 z 60 vlastníků. "Ačkoliv jsme my i Povodí Odry chtěli najít společné řešení, k dohodě s tím posledním zatím nedošlo. Investor byl proto nucen přistoupit k vyvlastňovacímu řízení, které nyní probíhá,“ dodal starosta.
Foto: Wikipedia, Jiří Janíček, licence
Zdroj: ČTK