„Hned po ukončení hlavní plavební sezony zahájilo Povodí Moravy stavební práce u plavebních komor Spytihněv a Babice. Během následujících šesti měsíců projdou jejich rejdy úpravami a vzniknou zde zcela nová vyčkávací stání. Jde o dokončení rozsáhlé modernizace rejd plavebních komor na celém Baťově kanálu, kterou správce vodní cesty zahájil na podzim 2021,“ uvedl mluvčí.
„Modernizace rejd je z hlediska plynulosti a bezpečnosti plavby nejvýznamnější akcí, která se v novodobé historii na Baťově kanálu uskutečnila. Jde o rozsáhlou stavební akci, která proběhla prakticky v celé délce vodní cesty, a to bez omezování či dokonce přerušování plavby,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.
U obou komor vzniknou pevná vyvazovací mola na nosných sloupech. Délka vyčkávacích stání bude 35 metrů, nové bude i osvětlení. „Vodní cesta bude mít už v příští hlavní plavební sezoně po celé své délce nové moderní rejdy, které návštěvníkům Baťova kanálu poskytnou dostatek prostoru pro bezpečný vjezd i výjezd z plavební komory. Plavba bude komfortnější, plynulejší a především bezpečnější,“ uvedl Gargulák. Modernizace rejd se týká 11 plavebních komor, celkové náklady jsou 61 milionů korun.
Povodí Moravy začalo také v říjnu opravovat plavební komoru ve Spytihněvi. Příští rok na to naváže oprava plavební komory ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku. Práce budou rozděleny do dvou let tak, aby se od začátku května do konce září mohly lodě plavit bez omezení. Opravy budou stát 47 milionů korun.
Baťův kanál, který slouží rekreační plavbě, je splavný téměř na 54 kilometrech mezi Otrokovicemi a slovenskou Skalicí. Ročně jej navštíví okolo 85.000 lidí a jejich počet po sezonách poznamenaných covidovou pandemií znovu roste. V létě začala stavba plavební komory Rohatec/Sudoměřice na Hodonínsku, díky které bude možné v letní sezoně v roce 2026 poprvé doplout z přístavu ve slovenské Skalici až do Hodonína. Do roku 2030 se také počítá s tím, že na severu bude kanál splavný až do Kroměříže.
Autor: ČTK
Foto: Wikimedia