Středočeský kraj přichystal memorandum ke stavbě přivaděče vody podél D3

Středočeský kraj chce na projektu přivaděče vody podél budoucí dálnice D3 spolupracovat se společností Voda Želivka a vlastníky skupinových vodovodů, které s novým přivaděčem provozně souvisejí. Hejtmanství se k tomu zaváže v memorandu o společném postupu při přípravě stavby, jehož znění dnes projednali krajští radní.

4 min. čtení

Schválit ho musejí ještě zastupitelé, informoval ČTK mluvčí kraje David Šíma.

Nový vodovod bude kopírovat trasu budoucí D3, náklady jsou podle dřívějších informací odhadovány na jednu miliardu korun. Součástí stavby je 64,5 kilometru vodovodních řadů včetně čtyř vodojemů a čtyř čerpacích stanic.

Počítá se s tím, že Středočeský kraj zajistí zpracování projektové dokumentace do fáze stavebního povolení a projektovou a inženýrskou přípravu vyvolaných investic na skupinových vodovodech taktéž do fáze stavebního povolení. Projektové a inženýrské přípravy staveb v celkové hodnotě 55,4 milionu korun bude hejtmanství financovat ze svého rozpočtu v letech 2023 až 2029.

"Stavba pomůže zajistit dostupnost pitné vody pro část obyvatel Středočeského kraje, což je samozřejmě v současné době, kdy každoročně řešíme problémy se suchem a nedostatkem vody, velmi významné. Podpisem memoranda se zavážeme k tomu, že budeme i nadále podporovat projektovou a inženýrskou přípravu vyvolané investice, která souvisí s přivaděčem v koridoru dálnice D3," uvedla krajská radní pro životní prostředí Jana Skopalíková (Piráti).

Projekt počítá s propojením dvou skupinových vodovodů, a sice Posázavského skupinového vodovodu v Týnci nad Sázavou a skupinového vodovodu Javorník – Benešov. Zdrojem pitné vody pro tyto skupinové vodovody je štolový přivaděč Želivka, který je ve vlastnictví společnosti Voda Želivka.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Zatímco v jižních Čechách se staví, ve středních Čechách se ještě nezačalo. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) minulý týden ČTK řekl, že zprovoznění středočeského úseku D3 se předpokládá v roce 2030.

Stavba D3 v aktuálně chystané trase má své odpůrce. Vadí jim, že povede turisticky atraktivním Posázavím a obávají se možných problémů s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Ministerstvo dopravy projekt dlouhodobě obhajuje. Trasa přes Posázaví podle něj byla opakovaně vyhodnocena jako ekonomicky smysluplná a pro obyvatele nejvhodnější.

Zdroj: ČTK

Doporučujeme