Sněmovna zřejmě schválí návrh na častější odpočinek lodníků

Sněmovna zřejmě schválí vládní novelu zákona o vnitrozemské plavbě, která lodníkům přinese právo na častější odpočinek. Předlohu doporučil schválit hospodářský výbor, poslanci ji dnes propustili do závěrečného čtení. Podle odhadu ministerstva dopravy se změna dotkne řádově stovek lodníků. Požadavek na častější odpočinek vyplývá z evropské směrnice.

4 min. čtení

Podle současné úpravy nemusí zaměstnavatel poskytovat lodníkům odpočinek každý týden, ale nejpozději po devíti týdnech, a to v rozsahu 315 hodin. Navrhovaná změna zákona pak zkracuje tuto dobu na 31 dnů, tedy zhruba na 4,5 týdne, a dobu pro odpočinek stanoví na 225 hodin. Lodník bude mít právo i na odpočinek mezi směnami, v případě nouzových situacích bude mít ale provozovatel právo mu tento odpočinek zkrátit.

Změna zákona má také usnadnit poskytování informací z tuzemského systému Říčních informačních služeb úřadům ostatních zemí EU. Půjde o informace týkající se přepravovaného nákladu, místa počátku a konce přepravy a také data o poloze a pohybu plavidla.

Poslanec KSČM Jan Klán navrhuje vložit do zákona výjimku ze zákazu plavby při povodních pro plavidla Českého hydrometeorologického ústavu, která by tak mohla zabezpečovat předpovědní službu. Podle Klána vydávala dříve těmto plavidlům výjimku Státní plavební správa, podle nynějšího zákona ji však už vydávat nemůže.

Jihočeský poslanec ODS Jan Zahradník navrhl v příloze k zákonu prodloužit Vltavskou vodní cestu zhruba o dva kilometry tak, aby turisté plující po Vltavě mohli svá plavidla ukotvit blíže centru Českých Budějovic. Zahradník poukazuje na to, že nyní musí turisté kotvit v přístavu zhruba čtyři kilometry od centra. "Na soutoku Vltavy a Malše na klidné hladině držené jezem je dostatek místa pro kotvení lodí a turisté budou moci strávit více času návštěvou města," uvedl ke svému návrhu. Návrh má podle něj podporu jak města, tak Jihočeského kraje.

Sociální demokrat Jaroslav Foldyna předložil návrh, který má nově upravit právní postavení Ředitelství vodních cest. Ředitelství, které je nyní organizační složkou státu, by se mělo stát státní příspěvkovou organizací. Má to mimo jiné zlepšit možnosti jejího financování.

Foto: Wikipedia, Honza Groh, licence
 


Zdroj: ČTK

Zdroj: ČTK

Doporučujeme