"Budeme rádi, když se to uskuteční co nejdříve. Pro město to bude přínosem, rozšíří se nabídka služeb pro turisty, z čehož budou mít profit naši podnikatelé i obchodníci," uvedl kroměřížský starosta Jaroslav Němec (nezávislý za ANO).
Podle ředitele ŘVC Lubomíra Fojtů je prodloužení Baťova kanálu, který navštíví kolem 90.000 lidí ročně, pro organizaci strategické. Kapacita vodní cesty se blíží maximu a bez jejího rozšíření na sever do Kroměříže a na jih do Hodonína nebude moci uspokojit vzrůstající zájem turistů.
Prodloužení vodní cesty do Kroměříže závisí na výstavbě plavební komory v Bělově na Zlínsku s náklady kolem 300 milionů korun. Podle ŘVC by ještě letos mohlo nabýt právní moci územní rozhodnutí. Stavební povolení by pak mohlo být vydáno na přelomu let 2018 a 2019. Samotná stavba je v plánu na léta 2019 až 2021, kdy by nová plavební komora mohla zahájit provoz.
V té době by už v Kroměříži mohlo fungovat přístaviště u Erbenova nábřeží mezi lávkou pro pěší a železničním mostem. "Jednalo by se o pevnou přístavní hranu pro malá plavidla o délce 45 až 60 metrů, která by sloužila pro krátkodobá stání," sdělil referent oddělení přípravy ŘVC Filip Dušek. Se stavbou přístaviště se počítá v letech 2019 a 2020.
Radnice se postará o zajištění přístupových komunikací, přípojky inženýrských sítí, sadové úpravy, sociální zázemí i zázemí rozvoje cestovního ruchu. Soukromý investor podle starosty plánuje u výstaviště vybudovat bufet se sociálním zařízením a úschovnou kol. "Čeká jen na zahájení stavby přístaviště. S komunikací také není díky blízké cyklostezce problém," uvedl Němec.
Na stavbu přístaviště by mělo navázat budování rekreačního přístavu. Vzniknout by mohl v severní části města nad Podzámeckou zahradou, další variantou, o které se ještě bude jednat, je jeho výstavba poblíž letiště. Podle Duška by příprava stavby většího přístavu měla začít v příštím roce poté, co nabude právní moci územní rozhodnutí o bělovské komoře.
"Velikost a kapacitu přístavu pomůže stanovit marketingová analýza celého Baťova kanálu v úseku Hodonín – Kroměříž, která určí turistický potenciál přístavu," uvedl Dušek. V přístavu by měly být i servisní služby a další zázemí. Náklady na stavbu jsou odhadovány na 150 až 200 milionů korun. Podle předpokladů ŘVC by se mohlo stavět v letech 2024 až 2025.
Foto: Wikimedia, OpenStreetMap, licence
Zdroj: ČTK
Zdroj: ČTK