Jeho součástí je několik vodních staveb, uvedl mluvčí investora stavby, Ředitelství vodních cest, Václav Straka.
Lidé si dnes mohli prohlédnout plavební komoru, jez, ochranný přístav i unikátní sklopný most. Výklad k jednotlivým stavbám zajišťovali odborníci. Mohli se také svézt na dračí lodi a malém motorovém člunu. Mezi oběma městy dnes začala jezdit i velká výletní loď.
Nejnáročnější při obnovování splavnosti úseku byla stavba plavební komory v Českém Vrbném. Šlo o technicky náročné dílo překonávající sedmimetrový výškový rozdíl hladin. Horní vrata jsou klapková, aby se v případě povodní mohla voda převádět i přes komoru. Při stavbě byl využit modelový výzkum Fakulty stavební Českého vysokého učení technického. Díky němu bylo možno ještě před započetím stavby detailně prozkoumat její budoucí vliv na vodní cestu, a vyhnout se tak případným problémům při její realizaci i v následném provozu.
Stavby na úseku mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou spolufinancovala Evropská unie, která stavbu podpořila 629 miliony korun. Ředitelství vodních cest splavní ještě další dva úseky Vltavy, aby bylo možné plout lodí z krajského města až do Týna nad Vltavou.
Stavby mezi Hlubokou nad Vltavou, vodním dílem Hněvkovice a Týnem nad Vltavou budou dokončeny zhruba v roce 2013. V tomto roce se podle mluvčího počítá s plným zprovozněním obnovené vodní cesty až k Orlíku.
Vedle zvýšení turistického ruchu má vltavská cesta i protipovodňový význam. Prohloubeno, rozšířeno a vyčištěno bude celkem 33 kilometrů řeky Vltavy. S budováním vltavské cesty se začalo v roce 2008.
Zdroj: ČTK
Zdroj: ČTK