Loď Horácko na dalešické přehradě slavila 65 let své existence

Desítky lidí se včera účastnily narozeninové plavby lodě Horácko, která už deset let brázdí dalešickou přehradu na Třebíčsku. Hladina přehrady díky přečerpávací elektrárně nikdy celá nezamrzá, proto je lodní doprava možná celoročně. Výletníky vozí plavidlo vyrobené v loděnici Korneuburg na Dunaji 26. února 1957, řekl ČTK lodní kapitán Milan Jahoda.

3 min. čtení

"Je to asi deset kilometrů proti proudu Dunaje u Vídně, dnes už tam loděnice nejsou," řekl Jahoda. Loď nejprve sloužila na jezeře v rakouských Korutanech. "Tam byla pokřtěna jménem Kärnten, což je německy Korutany. Tady se jmenuje Horácko, když pluje na Horácku," řekl Jahoda.

Horácko je etnografická oblast na pomezí Čech a Moravy, částečně se překrývá s dnešním Krajem Vysočina.

Pod jménem Arcikníže Johann plula loď i na alpském jezeře, jako Brána Čech II brázdila také vody v Litoměřicích. "A 14. listopadu 2011 se vydala na cestu sem na dalešickou přehradu," řekl Jahoda. V roce 2013 prošla loď generální opravou, včetně výměny ocelového opláštění podponorové části lodi.

Při včerejší narozeninové plavbě trvající déle než hodinu nechyběly dárky ani narozeninový dort v podobě lodi plující pod skalní dominantou přehrady Wilsonovou skálou.

Loď Horácko je určená pro 115 cestujících. V době před pandemií loď ročně svezla asi 15.000 lidí. Poslední dva roky návštěvnost poznamenala omezení spojená s pandemií koronaviru.

Přečerpávací elektrárna v hrázi přehrady obměňuje v přehradě vodu, takže se k hladině dostává čtyřstupňová voda, která je u dna. "Ale může se stát, že při velkých mrazech se nedostaneme při zimních plavbách dál než pod Wilsonovu skálu," řekl Jahoda. Jen výjimečně se kvůli ledu nedalo doplout až k ní. Podle Jahody se to stalo v roce 2012, kdy bylo deset dní minus 27 stupňů Celsia a plout šlo jen za přístaviště v Dalešicích.

Plavby na přehradě Dalešice začaly v červenci 2007, nejdřív tam byla loď Vysočina. Lodní dopravu teď zajišťuje firma Aurikud.

Foto: Wikipedia, Z.e.o, licence

Zdroj: ČTK

Doporučujeme