Australská lékařská komora (AMA) představila návrh nového projektu, který má přispět ke zlepšení životosprávy. “Na obezitu zemře v Austrálii mnohem více lidí než na následky kouření. Kampaně propagující zdravý životní styl veřejnost už nepřesvědčí. Proto bychom rádi zkusili léčbu šokem,” říká Andrew Pesce, ředitel Australské lékařské komory. Každý slazený nápoj by na svém obalu měl mít fotografii zobrazující následky jeho konzumace.
Inspiraci nalezli australští lékaři v kampani newyorského starosty z roku 2009 nazvané: “Are you pouring on the pounds?”. Starosta Michael Bloomberg se velmi svéráznou cestou pokusil upozornit na ohromné množství kalorií, které Američané konzumují ve slazených nápojích. V USA je totiž jejich pití velmi rozšířem zlozvykem – roční spotřeba je téměř 57 miliard litrů. Podle vládních statistik je mezi Američany 32% dospělých a 17% dětí klinicky obézních.
Newyorskou kampaň odstartovaly plakáty v newyorském metru, na kterých se obsah slazených nápojů měnil na nevábivý hustý žlutý lidský tuk. Měly upozornit na fakt, že půllitrová lahev nápoje může obsahovat až 17 lžiček cukru. Dalším krokem ke zvýšení povědomí o škodlivostí konzumace slazených nápojů bylo zařazení televizního spotu, ve kterých muž pil “svůj vlastní tuk”.
„Obezita může vést k předčasným srdečním onemocněním, cukrovce, vysokému krevnímu tlaku či vysoké hladině cholesterolu. Je to velký problém a my budeme dělat, co je v našich silách, aby se lidé zamysleli nad tím, co jí a pijí,“ říká Andrew Pesce, ředitel AMA. Australští lékaři si od projektu slibují, že pomůže upoutat pozornost lidí, kteří svůj problém s obezitou začnou řešit. Přiznávají však, že u některých jedinců to může vyvolat opačnou reakci. Dietolog Rick Kausman tvrdí, že lidé, kteří se za svou nadváhu stydí si mohou kvůli takto “drsné kampani” připadat souzeni a mohou prožívat deprese a úzkostné stavy. Jejich zdravotní stav se může zhoršit. Zda se nakonec kampaň podobná té newyorské objeví na obalech nápojů se rozhodne v průběhu tohoto roku.