Zákon, který Kongres USA schválil 3. prosince 2010, posiluje vládní pravomoci v oblasti regulace prodeje ve školních nápojových automatech a omezí podávání kalorických potravin v jídelnách. Nové standardy sice nejspíš neodstraní ze škol pizzy a hamburgery, ale měly by zajistit, že jídla podávaná dětem budou zdravější a automaty budou nabízet méně slazené a méně kalorické nápoje. Republikáni sice prohlásili zákon za příliš drahý a za ukázku přílišného zasahování vlády, ale demokraté zákon prosadili především díky argumentu, že výdaje spojené se zákonem ve skutečnosti omezí rostoucí náklady na zdravotní péči a v obtížných časech poskytnou jídlo chudým dětem.
O zákonu se začalo jednat už na začátku roku, a jednou z variant bylo také uvalení vyšších daní na kalorické produkty. A proto největší konkurenti Coca-Cola, Pepsi a Dr. Pepper spojili své sily a rozjeli masívní reklamní kampaň, která ukazovala zaměstnance všech tří firem, jak po školách doplňují nápojové automaty. Snažili se tak dokázat spotřebitelům i politikům, že společnou iniciativou se jim podařilo ve školách snížit konzumaci nápojů s vysokým obsahem kalorií o 88 procent.
Kampaň přišla téměř ihned poté, kdy guvernér státu New York David Paterson navrhl zavedení daně ve výši jednoho centu za každou unci slazeného nápoje. Starosta Philadelphie Michael Nutter dokonce hovořil o dvou centech za unci nápoje. Cílem nově přijatého zákona i kampaně Pryč s kaloriemi (Clear on Calories) je bojovat proti dětské obezitě. Například organizace American Beverage Association (ABA), která sdružuje americké výrobce nealkoholických nápojů, se jednoznačně postavila proti zamýšlené dani a podpořila kampaň Clear on Calories. Nutno dodat, že spolupráce Coca Coly a Pepsi je velmi výjimečná, protože firmy většinou stojí proti sobě. Otázkou je, nakolik je skutečným zájmem těchto koncernů boj proti obezitě a nakolik za celou kampaní stojí strach z vyšších daní.
Zdroj: http://adage.com/article?article_id=142714
Zdroj: (em)
Zdroj: (em)