Jaké jsou hlavní cíle nového Cenového výměru MF?
Hlavní cílem nové úpravy Cenového výměru pro obor vodárenství je definování metodiky výpočtu přiměřeného zisku v souladu se Zákonem o cenách č. 526/1990 Sb. § 2 odst. 7. písm. b. Tato metodika vychází z evropské praxe v síťových odvětvích a navíc respektuje obrovskou diverzitu provozovatelských modelů a organizačních uspořádání v českém vodárenském prostředí.
Můžete v jednoduchosti říci, co tato změna v praxi pro vodárenské společnosti znamená?
Prostřednictvím této nové úpravy jsou nastavena klíčová pravidla pro aplikaci přiměřeného zisku z použitého kapitálu. To v podstatě znamená, že tato metodika v souladu s doporučovanou evropskou praxí je založena na klíčovém parametru pro výši přiměřeného zisku tedy objemu investovaného kapitálu. Tato metoda v kombinaci s cenovou regulací uplatňovanou prostřednictvím věcného usměrňování cen zajišťuje, že do objemu kapitálu jsou zahrnována jen aktiva skutečně nezbytná a skutečně využívaná pro dodání regulovaných služeb.
Je rozdíl ve stanovení přiměřeného zisku, pokud vodárenskou infrastrukturu provozuje vlastník nebo v rámci oddílného modelu soukromý nebo veřejný provozovatel?
Toto je opravdu klíčová otázka – měl by provozovatelský model rozhodovat o typu regulace? Osobně se domnívám, že nelze nastavovat jiné podmínky regulace pro různé provozovatelské modely, tímto byste motivovala subjekty ke snaze změny provozovatelského modelu v ten aktuálně nejvýhodnější. Cílem je nastavení jednotných pravidel, které budou chránit zejména spotřebitele a to bez ohledu na provozovatelský model.
Přesně z této úvahy vychází i metodika pro stanovení přiměřeného zisku z použitého kapitálu, která je aplikovatelná bez ohledu na provozovatelský model.
V rámci SOVAK ČR již proběhla série školení. Nad kterou částí Cenového výměru byla největší diskuze?
Podnikatelská sféra je především vedena snahou správně naplnit výchozí údaje pro výpočet zisku z vloženého kapitálu, tedy pozornost byla věnována alokaci majetku a nákladů příslušných k regulované činnosti vůbec a v rámci této potom jejich přiřazení jednotlivým druhům zboží s regulovanou cenou (pitná vody voda odvedená, voda předaná atd.). Ze stejného důvodu bylo potřebné vymezit z časového hlediska údaje o majetku, které budou rozhodné pro určení objemu použitého kapitálu, z kterého se bude vypočítávat návratnost. Pozornost byla věnována i otázce, jak správně motivovat vlastníky infrastrukturního majetku ke spolupráci v oblasti vykazování majetkových hodnot pro účely propočtu přiměřeného zisku.
Jaký je Váš názor na regulaci vodárenského trhu v ČR a snahy EK o zavedené dodatečné regulace?
Domníváme se, že regulace by měla být stabilní, předvídatelná a hlavně uplatněna v maximálně omezeném rozsahu. Fakt, že sebelepší regulace nedokáže substituovat tržní realitu, si již s poměrně bolestivými dopady vyzkoušeli například v anglickém vodárenství.
Představa, že jakákoliv regulace a tržní zásahy nahradí fungující trh je iluzorní. Každý regulátor by si měl přiznat, že regulované subjekty budou mít vždy informační i odborný náskok. Proto je klíčovým úkolem regulátora vytvořit a uplatňovat maximálně nákladově efektivní regulaci, která odůvodňuje vlastní existenci a přináší pozitivní efekty spotřebitelům.
Dodatečné regulační nástroje a pravidla vztažena k dotačním titulům považujeme v některých aspektech za příliš tvrdá a neodpovídající běžné praxi, ale na druhou stranu chápeme, že je nezbytné respektovat tato pravidla jako legitimní podmínky kladené ze strany financujícího subjektu. Ovšem v ideálním případně bychom místo přímých dotací dávali pouze zvýhodnění úvěrů či jiné kompenzace tak, abychom zajistili ekonomickou racionalitu projektů a zamezili neekonomickým a nepotřebným investicím.
V každém případě nepovažujeme za vhodné ani dlouhodobě udržitelné úvahy o vtělení dotačních podmínek do plošně uplatňované regulace. Takový zásah by mohl poměrně silně poškodit stávající regulační systém a vyvolat potřeby dramatických regulačních úprav a poměrně významných nákladů, které by nebylo možné racionálně odůvodnit.
Zdroj: (jab)
Zdroj: (jab)