Rewrite letters from the image.
 
 
detail

Přívozy na Lipně převezly o 30 procent aut víc než loni

Přívozy na Lipně převezly o 30 procent aut víc než loni

Minimálně o třetinu aut více než v roce 2018 přepravily o letních prázdninách přívozy, které přes lipenskou přehradu vozí turisty, cyklisty, ale hlavně automobily. Přívoz v Horní Plané převezl přes léto zhruba 24.000 osobních aut. Vyšší provoz způsobil rostoucí zájem o toto místo i oprava silnice v úseku Bližší Lhota - Nová Pec, přívoz tak suploval veřejnou dopravu.

ČTK to řekl Pavel Pechoušek za Turistický spolek Lipenska.

Na Lipně fungují tři přívozy: z Horní Plané na Bližší Lhotu, z Dolní Vltavice do Kyselova a z Frymburku na Frýdavu. Všem tuto sezonu chyběli kapitáni, lidé, kteří mohou plavidlo řídit. Platí totiž nová, přísnější pravidla, za nichž lze kapitánské zkoušky získat, uvedl Pechoušek.

"Nezastavili jsme se celé léto. Celý den jsme jezdili jen tam a zpátky. Letošek je zatím nejnáročnější rok za dobu, co dělám tuto práci. Navíc jsme vozili opravdu velké stavební stroje, nákladní auta plná betonu,"
uvedl v tiskové zprávě Karel Kukačka, jeden z kapitánů přívozu, který jezdí mezi Horní Planou a Bližší Lhotou. Podobný nárůst počtu převezených aut potvrdil i kapitán přívozu v Dolní Vltavici Karel Vlášek. Letos se na přívozech objevily i rarity, jako rozebraný vrtulník nebo čtyřicetitunová vrtací souprava, kterou bylo nutné převézt nadvakrát.

Přívozy ale mají málo kapitánů. Změnila se vyhláška k zákonu o vnitrozemské plavbě a řidičské oprávnění může získat člověk, který má praxi při vedení plavidla dlouhou aspoň 12 měsíců a během nich musí absolvovat minimálně 180 plaveckých dní na vodě a řídit přívoz. Původně patřili převozníci do skupiny, kde byly podmínky jednodušší.

"Sám jsem dělal zkoušky před 25 lety za psacím stolem a pak jsem přejel Lipno tam a zpět. Následně se vyplňoval test na státní plavební správě a na to navazovala tříměsíční zkušební lhůta. Dnes jsou požadavky nepřiměřené," uvedl Marcel Lorenc, který převozničí 25 let.

Přívoz v Horní Plané převezl o prázdninách asi 24.000 osobních aut. Střídají se dvojice každý den. Jeden je kapitán, druhý je lodník, pracují tam čtyři lidé. "Pak je problém, když někdo odpadne. Jeden dal výpověď, vzali začátečníka. Kdyby někdo onemocněl nebo dal výpověď, byl by problém. Díky té dlouhé době, kdy trvají zkoušky, je velice těžké získat další posilu. Roli hraje ještě mzda kapitánů a lodníků," řekl ČTK Pechoušek.

Hornoplánský přívoz provozuje město, v Dolní Vltavici má soukromého majitele, ve Frymburku je provozovatelem městys. Podle dat Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR) navštívilo loni Lipensko 610.068 turistů, přičemž přes 481.000 bylo z České republiky.

Foto: Wikipedia, Leonce49, licence

2. 10. 2019 ČTK
Oborové informace

EY jako partner pro získání evropských dotací

EY jako partner pro získání evropských dotací Vice

1.9.

Poradenská společnost EY (dříve Ernst & Young) v letošním roce rozšíří své porfolio...

...

Zasílat novinky
Anketa
Pijete vodu z kohoutku?
Blog
Ing. Jana Bábíková

Soukromý nebo veřejný ve vodárenství? Proč ne lepší nebo horší?

Ing. Jana Bábíková

S ideologickým bojem proti kapitalismu má na… VÍCE