Rewrite letters from the image.
 
 
detail

Maroko: Provozovatel pomohl uchránit záliv u Tangeru odstraněním znečištění odpadních vod

Maroko: Provozovatel pomohl uchránit záliv u Tangeru odstraněním znečištění odpadních vod

V řadě míst na mořském pobřeží byly v roce 2002 vypouštěny odpadní vody nevyčištěné. O 10 let později bylo 95 % odpadních vod odkanalizováno, odváděno na čistírnu odpadních vod a odtud následně po vyčištění vypouštěno daleko v moři. Město Tanger si tak vylepšilo svoje postavení mezi turistickými a rekreačními letovisky.

Zadání pro soukromého provozovatele
Tanger je město v severním Maroku u Gibraltarského průlivu a je hlavním městem regionu. Po Casablance je to druhý nejvýznamnější marocký přístav.

Pobřeží Tanger – Asilah je dlouhé zhruba 30 km a leží na severozápadě Maroka. V oblasti žije přibližně 900 000 obyvatel.

Nejzásadnějším problémem bylo rehabilitovat a doplnit městský kanalizační systém, aby se napravily špatné hygienické podmínky obyvatel a odstranil dlouhotrvající problém zápachu z řek protékajících městem a pobřežní oblastí. Důležité pro region bylo i zlepšení kvality vody ke koupání na městských plážích, aby se udržel status turistického resortu. Od začátku kontraktu v roce 2002 až do roku 2010 dosáhly celkové investiční výdaje 2,170 mil. dirhamů (190 mil. €), z čehož bylo 54 % určeno na samotný kanalizační systém.

Tento PPP projekt (Public-Private Partnership – poskytování veřejných služeb prostřednictvím spolupráce veřejného a soukromého sektoru) vychází ze smlouvy koncesního typu, jejímž předmětem je dodávka pitné vody, řízení kanalizačního systému a distribuce elektřiny ve městě Tanger. Provozozní společnost Amendis (lokální společnost kontrolována soukromým subjektem, dceřiná společnost Veolia Environnement) nakupuje pitnou vodu a elektřinu ve velkém objemu od státem vlastněných výrobců. PPP smlouva uzavřená na dobu 25 let začala platit v roce 2002.

Klíčovými cíli provozní smlouvy jsou:
• financování a zrealizování ambiciózního investičního programu sestávajícího z ochrany zálivu u města Tanger před znečištění odpadními vodami, které obyvatelům sousedících lokalit způsobovaly nepříjemný zápach, opakující se záplavy a přímé vypouštění odpadních vod v blízkosti turistických oblastí,
• zlepšení odvodnění s cílem zabránit záplavám,
• zajištění přístupu k základním službám všem obyvatelům žijícím na území, které tato smlouva pokrývá,
• zlepšení kvality a efektivnosti zákaznických služeb.

Výsledky: Výrazné rozšíření kanalizačního systému
Kanalizační systém, který byl provozovatelem vybudován a rozšířen, zahrnuje:
• 50 km hlavních sběrných stok odvádějících odpadní vody, které byly předtím vypouštěny do malých říček a tedy nepřímo do zálivu,
• 14 čerpacích stanic rozmístěných po celém městě,
• čistírnu odpadních vod (s primárním stupněm čištění),
• 2,2 km vzdálené vyústění do moře.
Téměř 60 km říček, které dříve sloužily jako sběrné pro odpadní vody, byly kompletně vyčištěny a stejně tak bylo vyčištěno 500 km kanalizačních řadů.

Usnadnění života spotřebitelům
Provozovatel zaměřil svoji zvláštní pozornost na zákaznické služby. Mezi úspěchy, kterých bylo od zahájení kontraktu dosaženo, se řadí:
• vznik zákaznického centra („call centra”) s označením „Amendis Direct”,
• zvýšení počtu poboček ze 7 v roce 2002 na 15 v roce 2010, kde můžou zákazníci řešit svoje záležitosti a požadavky,
• vznik 2 mobilních kanceláří, které obsluhují vzdálené oblasti (jde o plně vybavené autobusy),
• vznik nového fakturačního systému a nového vzhledu faktury,
• poskytnutí lepších informací zákazníkům,
• usnadnění plateb zákazníkům - možnost úhrady v místních prodejnách potravin,
• odečítání vodoměrů ručními přístroji, což umožnilo zvýšení účinnosti odečítacích / fakturačních cyklů.

Vývoj počtu zákaznických center:


Intenzivní vzdělávací programy pro zaměstnance
Proběhly masivní vzdělávací programy pro zaměstnance společnosti: celkem 160 000 hodin v letech 2002-2010, tj. v průměru 26 hodin školení na zaměstnance ročně. Celkový rozpočet dosáhl 25 mil. dirhamů v letech 2002-2009.
Bylo postaveno nové vzdělávací centrum s 12 speciálními učebnami (v budově o rozloze 1 300 m2) a také s externími instalacemi na ploše 4 ha, které jsou určeny k názornému školení oborů voda, stokování a elektřina. Na základě smluvní spolupráce se 3 univerzitami je nové vzdělávací středisko oprávněné k udělování oficiálních diplomů.

Sociální program pro 35% zákazníků
Systém propojených společností umožňuje, aby 35 % zákazníků, kteří spotřebují měsíčně méně než 6 m3 (nejnižší fakturační balíček) platilo za 1 m3 nižší cenu než tu, kterou společnost Amendis neboli distribuční provozovatel hradí poskytovateli vody předané.
V letech 2002 až 2010 bylo vybudováno 16 000 „sociálních” přípojek určených chudým domácnostem (částečně hrazeno Světovou bankou v rámci Output Based Aid scheme).

Výrazné zlepšení všech parametrů vodárenského systému
Od roku 2003 byla síť rozšířena o 35 %, přičemž procento připojenosti na síť se zvýšilo o 19 % (ze 73 % v roce 2003 na 92 % v roce 2009).

Efektivita vodovodní distribuční sítě vzrostla ze 63,3 % v roce 2002 na 80,4 % v roce 2010, čímž došlo k úspoře vody odpovídající spotřebě marockého města s 200 000 obyvateli.
Počet zákazníků vzrostl ze 111 000 na 198 000 na konci roku 2011 (tj. o + 78 %).

Zlepšení na splaškové a dešťové síti přispělo také k vyřešení opakujícího se problému se záplavami v období dešťů v některých nízkých bodech města (bylo eliminováno přibližně 60 záplavových míst). Tím se zlepšily hygienické podmínky dotčených obyvatel.

Systém řízení kvality managementu byl certifikován dle ISO 9001-2008. Pro čištění odpadních vod získala čistírna certifikát ISO 14001.

Foto: Wikipede, Radosław Bote, licence

2. 7. 2014 (jab)
Mohlo by vás zajímat
Dva milióny lidí v Bukurešti se již nemusí obávat záplav Vice

Dva milióny lidí v Bukurešti se již nemusí obávat záplav

11.5.

Bukurešť v minulých letech zažívala časté záplavy, převážně v důsledku nedostačujícího kanalizačního systému. Dlouhodobé řešení, ke kterému dospěli odborníci Veolie v Rumunsku, zlepšilo každodenní život místních obyvatel.


Pro africkou vodu jsou normy přínosem Vice

Pro africkou vodu jsou normy přínosem

4.5.

Nové video laicky vysvětluje, jak zavedení norem pomáhá vodárenské společnosti v Senegalu spolehlivěji dodávat pitnou vodu v regionu a současně zlepšovat spokojenost koncových zákazníků.



Vallourec: Snižování dopadů na vodní zdroje pomocí Water Impact Indexu Vice

Vallourec: Snižování dopadů na vodní zdroje pomocí Water Impact Indexu

27.4.

Společnost Vallourec, specialista na výrobu trubek pro ropný a plynový průmysl, se již deset let zaměřuje na spotřebu vody. Pro sedm svých nejdůležitějších výrobních závodů Vallourec přejal nástroj vyvinutý společností Veolia.


Případová studie: Tisíce nových vodovodních přípojek v Afghánistánu Vice

Případová studie: Tisíce nových vodovodních přípojek v Afghánistánu

20.4.

V listopadu 2008 byla zahájena realizace programu zavádění efektivního obchodního modelu v oblasti poskytování vodovodních a kanalizačních služeb (CAWSA) v Afghánistánu. Díky programu vzniklo více než 4800 vodovodních přípojek a náklady na výrobu poklesly až o 55 %.


Závod 21. století: Spojení urbánní ekologie a životního stylu Vice

Závod 21. století: Spojení urbánní ekologie a životního stylu

13.4.

Skupina Veolia vybudovala v Hong-kongu závod na zpracování kalů, který je více než jen průmyslovým podnikem. Jde o skutečně ekologicky šetrný komplex, naprosto nezávislý a soběstačný z hlediska energie a vody.


Nedostatek vody ohrožuje asijskou energetiku Vice

Nedostatek vody ohrožuje asijskou energetiku

30.3.

Téměř dvě třetiny indických elektráren se nachází na místech s nedostatkem vody. Navíc 79 % plánovaných elektráren by mělo stát v oblastech, které mají nouzi o vodu. Elektrárny vyžadují pro svůj provoz značné množství vody a to nejen pro účely chlazení. Indie si tak bohužel pozdě uvědomuje, jak je důležité při plánování nových staveb počítat s vodními zdroji.



Calgary: Severoamerická jednička ve snižování spotřeby vody Vice

Calgary: Severoamerická jednička ve snižování spotřeby vody

16.3.

Calgary se zařadilo na první místo nejnovější studie U.S. and Canada Green City Index, v kategorii voda, kterou provedlo Economist Intelligence Unit. Ve srovnání s 26 severoamerickými městy má Calgary nemenší únik vody (4 %) a je hluboko pod průměrnou spotřebou vody na osobu za den.


V Bukurešti stoupla spokojenost se službami o téměř 40% Vice

V Bukurešti stoupla spokojenost se službami o téměř 40%

16.2.

Mezi roky 2000 až 2010 v rumunském hlavním městě dramaticky přibylo také spokojených zákazníků se službami v oblasti vodárenství – v roce 2002 bylo spokojeno jen 46 % dotazovaných, v roce 2008 již 75 %. Výrazné úspory nákladů umožnily obyvatelům města těžit ze třetí nejnižší ceny vodného ze 44 hlavních rumunských provozovatelů.
 


Kruhová ekonomika nejen 
v oblasti vodohospodářství (úvod) Vice

Kruhová ekonomika nejen 
v oblasti vodohospodářství (úvod)

2.2.

Přírodní zdroje jsou stále vzácnější. Logicky se nabízí otázka: Jak dlouho přírodní zdroje ještě vydrží? Jak dlouho budou k dispozici pro běžnou spotřebu a pro průmyslové užití? Řešení se nabízí.. Musíme nejen šetřit přírodními zdroji, ale také se snažit o jejich recyklaci a obnovu. To je podstata tzv. kruhové ekonomiky, která je tématem nového seriálu.


Brazilská Limeira: Za méně než 10 let připojeno 100 % obyvatel na kanalizační síť Vice

Brazilská Limeira: Za méně než 10 let připojeno 100 % obyvatel na kanalizační síť

30.9.

Procento lidí v Limeiře připojené na kanalizační síť se za méně než 10 let zvýšilo ze 78 na 100 %, přestože populační růst byl 31 %. Čištění odpadních vod v tomto městě dříve téměř neexistovalo. Dnes je ovšem veškerá odpadní voda vyprodukovaná ve městě vyčištěna.


Jihoafrický Durban: Více než 98 % odpadních vod upravených v čistírně je recyklováno Vice

Jihoafrický Durban: Více než 98 % odpadních vod upravených v čistírně je recyklováno

8.9.

Společnost Veolia postavila a provozuje v Durbanu závod na recyklaci upravených odpadních vod. Město tak může poskytnout místnímu průmyslu dostatečné množství vody za optimalizovanou cenu a vyčlenit zdroje sladké vody na výrobu pitné vody pro obyvatelstvo.


Čínský Shenyang snížil za 3 roky množství nefakturované vody na 10 % Vice

Čínský Shenyang snížil za 3 roky množství nefakturované vody na 10 %

29.8.

V Shenyangu se podařilo během 3 let snížit procento nefakturované vody ze 30 % na 10 %. Dalším výrazným úspěchem v tomto čínském městě jsou úspory spotřeby energií, které dosáhly 6 % na výrobní jednotku či zavedení systému adresné fakturace a inkasování plateb v roce 2011.
 


Filipínský Apalit: Za 8 let vzrostlo zajištění nepřetřžité dodávky vody o téměř 52 % Vice

Filipínský Apalit: Za 8 let vzrostlo zajištění nepřetřžité dodávky vody o téměř 52 %

28.8.

Během osmi let byla v Apalitu zajištěna nepřetržitá dodávka vody pro 10 128 odběratelů, čímž se zvýšila míra pokrytí z 0,89 procent na 52,87 procent. V kombinaci s rozšířením vodovodní sítě došlo k zajištění nezávadnosti dodávané vody i vytvoření nových pracovních míst.


Anglie & Wales: od roku 1989 dvojnásobné roční investice do vodovodní i kanalizační infrastruktury Vice

Anglie & Wales: od roku 1989 dvojnásobné roční investice do vodovodní i kanalizační infrastruktury

21.8.

A výsledky tomu odpovídají.  V Anglii a Walesu odpovídá evropským standardům 99,96 % vzorků pitné vody.  Nárůst byl zaznamenán i v kvalitě vody anglických řek. Spíše dobrá nebo vynikající kvalita byly hodnoceno u 72% toků . 


Chile: Za 10 let se roční objem investic do vodohospodářské infrastruktury zvýšil pětinásobně Vice

Chile: Za 10 let se roční objem investic do vodohospodářské infrastruktury zvýšil pětinásobně

19.8.

Podíl lidí žijících ve městech, jejichž odpadní vody jsou před vypuštěním vyčištěny, vzrostl z méně než 17 % v roce 1998 na 87 % v roce 2010. Úspěchem za uplynulé desetiletí je také pětinásobný nárůst ročního objemu investic do vodohospodářské infrastruktury.


Uganda:  640% nárůst aktivních zákaznických přípojek  za 11 let Vice

Uganda: 640% nárůst aktivních zákaznických přípojek za 11 let

13.8.

Počet aktivních zákaznických přípojek vzrostl ze 4 700 v roce 2002 na 34 631 v roce 2011 – narostl o 640 %. Zvýšil se také objem fakturace a vyinkasovaných částek soukromými provozovateli a to 8 krát za posledních 5 let.


Jihoafrická Mbombela: Již 89 % obyvatel využívá dodávek pitné vody Vice

Jihoafrická Mbombela: Již 89 % obyvatel využívá dodávek pitné vody

11.8.

Procento lidí využívajících dodávek pitné vody se v Mbombele za pouhých 5 let zvýšilo z 56 % na 89 %. Dalším výrazným úspěchem společnosti Sembcorp Silulumanzi je zvýšení podílu inkasovaných tržeb o 5 % a to na 78 %. Za tyto pokroky obdržela cenu „Blue and Green Drop awards“.


V Rostocku a předměstích vzrostl počet obyvatel napojených na kanalizační síť z   28 % na 86 % Vice

V Rostocku a předměstích vzrostl počet obyvatel napojených na kanalizační síť z 28 % na 86 %

6.8.

V tomto pobaltském přímořském letovisku jsou se službami privátního provozovatele spokojeni - 94 % spotřebitelů považuje kvalitu pitné vody za vynikající. Řízení kvality pitné vody je přitom certifikováno dle normy ISO 22000 a kvalita pitné vody odpovídá německým standardům DIN 2000.


Za deset let se přístup k vodě v ekvádorské Guayaquilu zvýšil o 40 % Vice

Za deset let se přístup k vodě v ekvádorské Guayaquilu zvýšil o 40 %

4.8.

Společnost Veolia realizuje v Guayaquilu, největším městě v Ekvádoru, program přístupu k vodě umožňující všem rodinám využívat kvalitní veřejné služby.


V jižní části Sydney snížila Veolia množství odpadu ukládaného na skládky o 60% Vice

V jižní části Sydney snížila Veolia množství odpadu ukládaného na skládky o 60%

30.7.

V Austrálii podporuje Veolia přechod od skladování odpadu k jeho využití. Díky spolupráci se výrazně snížilo nejen množství skladovaného odpadu, ale také klesly provozní náklady, uhlíková stopa a vytvořila se další pracovní místa.
 


Latur, Indie: Soukromý provozovatel pomohl vyřešit krizovou situaci ve městě Vice

Latur, Indie: Soukromý provozovatel pomohl vyřešit krizovou situaci ve městě

23.7.

Pokračujeme v seriálu mapujícím spolupráci veřejného a privátního sektoru v rámci tzv. PPP modelu ve světě. Tentokrát se věnujeme indickému Laturu, kde se podařilo za 3 roky rozšířit přístup k pitné vodě ze 70 % na 90 % populace, v průběhu 2 let snížit ztráty vody ze 45 % na 10 %, zlepšit kvalitu vody i zákaznické služby.
 


Pensylvánie: Díky soukromému provozovateli snížena spotřeba energie o 3,9 milionů kilowatthodin Vice

Pensylvánie: Díky soukromému provozovateli snížena spotřeba energie o 3,9 milionů kilowatthodin

21.7.

A tím výhody spolupráce v rámci PPP modelu nekončí. Společnosti Aqua Pennsylvania se podařilo snížit spotřebu pohonných hmot o 28 000 galonů, zavést UV-oxidaci a snížit podíl nefaktirované vody. Společnost získala celostátní ocenění za inovativní přístup k řízení společnosti („Management Innovation national Award“).



 


Díky spolupráci se soukromým sektorem dosáhla kolumbijská Cartagena výrazného zlepšení Vice

Díky spolupráci se soukromým sektorem dosáhla kolumbijská Cartagena výrazného zlepšení

16.7.

Od roku 2002 mají obyvatelé Cartageny přístup k pitné vodě po více než 99 % dne. I když se počet obyvatel města zdvojnásobil, připojenost na vodovodní síť se zvýšila na 99,9 %. Přibylo také spokojených zákazníků: nárůst ze 71 % na 87 % v roce 2011.


Alžír: Pravidelné celodenní dodávky pitné vody má dnes 100 % obyvatel Vice

Alžír: Pravidelné celodenní dodávky pitné vody má dnes 100 % obyvatel

14.7.

V březnu 2006 mělo pouze 8 % obyvatel zajištěny nepřetržité dodávky pitné vody. Po 3,5 letech provozovatel dodával pitnou vodu nepřetržitě po 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Nevyhovující kvalita dodávané pitné vody z bakteriologického hlediska je již minulostí. Spokojenost zákazníků se službami vzrostla na 89 % v roce 2010.


Jakarta, Indonésie: Soukromý provozovatel zdvojnásobil počet připojených zákazníků Vice

Jakarta, Indonésie: Soukromý provozovatel zdvojnásobil počet připojených zákazníků

9.7.

Pokrytí službami vzrostlo v Jakartě z 32 % v roce 1998 na 63,5 % v roce 2011. Počet připojených obyvatel se zvýšil o 1,3 mil. Díky mechanismus OBA (Output Based Aid) mohla společnost PALYJA připojit k vodovodní síti dalších 30 000 obyvatel. Dalších 16 000 lidí má přístup k vodě prostřednictvím instalovaných vodních kiosků.


 


Senegal: Díky partnerství s privátním provozovatelem na špici afrického vodárenství Vice

Senegal: Díky partnerství s privátním provozovatelem na špici afrického vodárenství

7.7.

Vodárenství v Senegalu je na poměrně vysoké úrovni ve srovnání se zbytkem subsaharské Afriky. Místním specifikem je dlouhodobá spolupráce veřejného a privátního sektoru v rámci tzv. PPP modelu. Zatímco v roce 1996 mělo přístup k veřejným vodovodním sítím pouze 80 % obyvatel měst, dnes je napojeno již 98,5 %.


Polský Gdaňsk: soukromý provozovatel znovuotevřel místní pláže a zachránil turistický ruch v oblasti Vice

Polský Gdaňsk: soukromý provozovatel znovuotevřel místní pláže a zachránil turistický ruch v oblasti

30.6.

Tentokrát se podíváme do sousedního Polska, konkrétně Gdaňsku, kde ještě počátkem 90. let byla kvalita pitné vody bez nadsázky katastrofální. Toxické odpadní vody vytékaly přímo do moře, takže místní pláže byly uzavřené a pro turistické účely nevyužitelné. Spolupráce se soukromou vodárenskou společností situaci výrazně změnila k lepšímu.


Petropolis v Brazílii: I v chudinských čtvrtích lze vybudovat funkční vodárenské služby Vice

Petropolis v Brazílii: I v chudinských čtvrtích lze vybudovat funkční vodárenské služby

25.6.

Ve vzdálené Brazílii zahajujeme letní seriál, ve kterém se budeme věnovat zahraničním inspiracím. Jako první jsme vybrali brazilský Petropolis, ve kterém se komerčnímu provozovateli podařilo dosáhnout obdivuhodných výsledků. 


Reklama
Oborové informace

EY jako partner pro získání evropských dotací

EY jako partner pro získání evropských dotací Vice

1.9.

Poradenská společnost EY (dříve Ernst & Young) v letošním roce rozšíří své porfolio...

...

Zasílat novinky
Anketa
Pijete vodu z kohoutku?
Blog
Ing. Jana Bábíková

Soukromý nebo veřejný ve vodárenství? Proč ne lepší nebo horší?

Ing. Jana Bábíková

S ideologickým bojem proti kapitalismu má na… VÍCE