Rewrite letters from the image.
 
 
detail

Alžír: Pravidelné celodenní dodávky pitné vody má dnes 100 % obyvatel

Alžír: Pravidelné celodenní dodávky pitné vody má dnes 100 % obyvatel

V březnu 2006 mělo pouze 8 % obyvatel zajištěny nepřetržité dodávky pitné vody. Po 3,5 letech provozovatel dodával pitnou vodu nepřetržitě po 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Nevyhovující kvalita dodávané pitné vody z bakteriologického hlediska je již minulostí. Spokojenost zákazníků se službami vzrostla na 89 % v roce 2010.

Zadání pro soukromého provozovazele

Společnost SEAAL je vodohospodářskou společností zajišťující dnes služby pro 3,2 miliony obyvatel v regionu hlavního města Alžír. Ze 100 % je vlastněna státními společnostmi ADE (Algérienne des Eaux) a ONA (Office National de l’Assainissement). Na jejím řízení se podílí společnost Suez-Environnement, která na základě uzavřené PPP (Public-Private Partnership) smlouvy zajišťuje vysokou profesní úroveň zaměstnanců. Původní smlouva uzavřená na 5,5 roku nabyla účinnosti v březnu 2006. Prodloužena o dalších 5 let a geograficky rozšířena byla v září 2011.

Tento management kontrakt byl v Alžírsku pionýrským krokem a zkouškou neznámého. Byl součástí širší národní politiky, kterou prosazovaly alžírské veřejné úřady s cílem zmodernizovat vodárenské služby poskytované v největších městech země.

Když bylo vedení společnosti SEAAL převzato novým manažerským týmem v březnu 2006, mělo pouze 8 % populace přístup k pitné vodě po 24 hodin denně. Motivace zaměstnanců státní společnosti byla velmi slabá a zejména úroveň zákaznických služeb byla nízká.

 


Hlavními výkonnostními cíli, které byly novému provozovateli smluvně stanoveny, byly:
• zlepšení životních podmínek místních obyvatel tím, že jim budou během 3,5 let zajištěny nepřetržité dodávky pitné vody,
• zvýšení výkonnosti a zajištění hygienických služeb,
• zvýšení spokojenosti zákazníků,
• zprostředkování a předání know-how 4 500 zaměstnancům společnosti a jejím 1000 manažerů.


Výsledky: Zajištění nepřetržitých dodávek pitné vody


V březnu 2006 mělo pouze 8 % obyvatel zajištěny nepřetržité dodávky pitné vody. Většině lidí totiž tekla voda z kohoutku jen nepravidelně, několik dní v týdnu nebo jen několik hodin denně. Tento stav byl způsoben zastaralým infrastrukturním majetkem a velmi vysokými ztrátami vody v distribuční síti, což provozovatele nutilo k zavedení přídělového režimu dodávek pitné vody.

Díky implementaci řady inovací se podařilo dostat infrastrukturu na standardní úroveň a snížit úniky vody natolik, aby mohly být dodávky vody pravidelnější. Společnost SEAAL a její soukromý partner lokalizovaly v distribuční síti 130 000 úniků. Bylo vyměněno 250 km sítí a dále 50 000 potrubí (communication pipes). Nově položeno bylo 350 000 metrů.

Po 3,5 letech byla společnost SEAAL schopna v celém regionu dodávat pitnou vodu nepřetržitě po 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, čímž splnila jeden ze svých hlavních cílů.


Bakteriologické ukazatele odpovídají předpisům

V roce 2006 byla pitná voda několikrát znečištěna např. infiltrací znečištěné vody z půdy do vodovodního potrubí v době, kdy byl tlak vody v síti nízký. Celkem 3 % vzorků odebrané pitné vody neodpovídala požadavkům na kvalitní pitnou vodu.

Tyto problémy pominuly díky úspěšným snahám o snížení úniků a o udržení tlaku po celý den a dnes již všechny bakteriologické ukazatele dodávané pitné vody odpovídají předpisům.




89 % spokojených zákazníků


Před PPP projektem nebyla spokojenost zákazníků měřena. Když v roce 2006 PPP projekt odstartoval, byl prostřednictvím externí nezávislé společnosti pro průzkum veřejného mínění zajištěn monitoring spokojenosti zákazníků. Výsledky ukazují zlepšení spokojenosti zákazníků ze 70 % v roce 2007 na 89 % v roce 2010.

V těchto průzkumech se náhodně vybraným zákazníkům pokládá několik otázek. „Index spokojenosti zákazníků“ je zpracován na základě poskytnutých odpovědí. Výsledky měření ukazují, že došlo k dramatickému zlepšení spokojenosti zákazníků v důsledku výrazných úspěchů v oblasti poskytovaných vodárenských služeb v Alžírsku (viz níže uvedený graf).




55 000 výukových dnů


Znalosti v oblasti asset managementu byly upevněny díky programu předávání širšího know-how, což bylo urychlujícím činitelem nastartování úspěchů, díky nimž mohl management masivně investovat (500 mil. dolarů) pod dohledem veřejných institucí a s pomocí kroků učiněných provozovatelem.
V letech 2006-2011 bylo realizováno 55 000 výukových dnů pod vedením zkušených lektorů pocházející ze 70 % z Alžírska.


64 pláží znovuotevřeno

Dnes je v Alžíru vyčištěno 53 % odpadních vod před jejich vypuštěním a návratem zpět do přírody. V roce 2006 bylo čištěno pouze 6 %. Cílovou hodnotou stanovenou na rok 2012 je 70 %. Celkem 3 300 km kanalizačního potrubí bylo vyčištěno, což se odrazilo i na znovuotevření 64 pláží v Alžíru. V roce 2006 bylo koupání povoleno pouze na 39 plážích.


Výsledky jsou naprosto evidentní


Tento úspěch je výsledkem dobře koordinované a doplňující se činnosti řady zainteresovaných účastníků, jejichž postupy a role jsou přesně a jasně definovány v PPP smlouvě. Stát do vodohospodářského sektoru výrazně zainvestoval; vodohospodářský úřad ve Wilaya dokončil důležité infrastrukturní práce. Společnost Suez-Environnement k tomu přispěla svým manažerským přístupem, modernizací a také projektovým managementem v oblasti know-how, které zprostředkovával společnosti SEAAL. Výrazným podílem se o to zasloužili i členové lokálních týmů SEAAL zapojení do daného projektu.

“V Alžírsku nemáme vůči formě PPP spolupráce žádné předsudky. V Alžírsku jsou výsledky naprosto evidentní,” potvrzuje ministr Abdelmalek Sellal.

 

Zdroj: Wikipedia, Damien Boilley, licence

14. 7. 2014 JB
Mohlo by vás zajímat
Dva milióny lidí v Bukurešti se již nemusí obávat záplav Vice

Dva milióny lidí v Bukurešti se již nemusí obávat záplav

11.5.

Bukurešť v minulých letech zažívala časté záplavy, převážně v důsledku nedostačujícího kanalizačního systému. Dlouhodobé řešení, ke kterému dospěli odborníci Veolie v Rumunsku, zlepšilo každodenní život místních obyvatel.


Pro africkou vodu jsou normy přínosem Vice

Pro africkou vodu jsou normy přínosem

4.5.

Nové video laicky vysvětluje, jak zavedení norem pomáhá vodárenské společnosti v Senegalu spolehlivěji dodávat pitnou vodu v regionu a současně zlepšovat spokojenost koncových zákazníků.



Vallourec: Snižování dopadů na vodní zdroje pomocí Water Impact Indexu Vice

Vallourec: Snižování dopadů na vodní zdroje pomocí Water Impact Indexu

27.4.

Společnost Vallourec, specialista na výrobu trubek pro ropný a plynový průmysl, se již deset let zaměřuje na spotřebu vody. Pro sedm svých nejdůležitějších výrobních závodů Vallourec přejal nástroj vyvinutý společností Veolia.


Případová studie: Tisíce nových vodovodních přípojek v Afghánistánu Vice

Případová studie: Tisíce nových vodovodních přípojek v Afghánistánu

20.4.

V listopadu 2008 byla zahájena realizace programu zavádění efektivního obchodního modelu v oblasti poskytování vodovodních a kanalizačních služeb (CAWSA) v Afghánistánu. Díky programu vzniklo více než 4800 vodovodních přípojek a náklady na výrobu poklesly až o 55 %.


Závod 21. století: Spojení urbánní ekologie a životního stylu Vice

Závod 21. století: Spojení urbánní ekologie a životního stylu

13.4.

Skupina Veolia vybudovala v Hong-kongu závod na zpracování kalů, který je více než jen průmyslovým podnikem. Jde o skutečně ekologicky šetrný komplex, naprosto nezávislý a soběstačný z hlediska energie a vody.


Nedostatek vody ohrožuje asijskou energetiku Vice

Nedostatek vody ohrožuje asijskou energetiku

30.3.

Téměř dvě třetiny indických elektráren se nachází na místech s nedostatkem vody. Navíc 79 % plánovaných elektráren by mělo stát v oblastech, které mají nouzi o vodu. Elektrárny vyžadují pro svůj provoz značné množství vody a to nejen pro účely chlazení. Indie si tak bohužel pozdě uvědomuje, jak je důležité při plánování nových staveb počítat s vodními zdroji.



Calgary: Severoamerická jednička ve snižování spotřeby vody Vice

Calgary: Severoamerická jednička ve snižování spotřeby vody

16.3.

Calgary se zařadilo na první místo nejnovější studie U.S. and Canada Green City Index, v kategorii voda, kterou provedlo Economist Intelligence Unit. Ve srovnání s 26 severoamerickými městy má Calgary nemenší únik vody (4 %) a je hluboko pod průměrnou spotřebou vody na osobu za den.


V Bukurešti stoupla spokojenost se službami o téměř 40% Vice

V Bukurešti stoupla spokojenost se službami o téměř 40%

16.2.

Mezi roky 2000 až 2010 v rumunském hlavním městě dramaticky přibylo také spokojených zákazníků se službami v oblasti vodárenství – v roce 2002 bylo spokojeno jen 46 % dotazovaných, v roce 2008 již 75 %. Výrazné úspory nákladů umožnily obyvatelům města těžit ze třetí nejnižší ceny vodného ze 44 hlavních rumunských provozovatelů.
 


Kruhová ekonomika nejen 
v oblasti vodohospodářství (úvod) Vice

Kruhová ekonomika nejen 
v oblasti vodohospodářství (úvod)

2.2.

Přírodní zdroje jsou stále vzácnější. Logicky se nabízí otázka: Jak dlouho přírodní zdroje ještě vydrží? Jak dlouho budou k dispozici pro běžnou spotřebu a pro průmyslové užití? Řešení se nabízí.. Musíme nejen šetřit přírodními zdroji, ale také se snažit o jejich recyklaci a obnovu. To je podstata tzv. kruhové ekonomiky, která je tématem nového seriálu.


Brazilská Limeira: Za méně než 10 let připojeno 100 % obyvatel na kanalizační síť Vice

Brazilská Limeira: Za méně než 10 let připojeno 100 % obyvatel na kanalizační síť

30.9.

Procento lidí v Limeiře připojené na kanalizační síť se za méně než 10 let zvýšilo ze 78 na 100 %, přestože populační růst byl 31 %. Čištění odpadních vod v tomto městě dříve téměř neexistovalo. Dnes je ovšem veškerá odpadní voda vyprodukovaná ve městě vyčištěna.


Jihoafrický Durban: Více než 98 % odpadních vod upravených v čistírně je recyklováno Vice

Jihoafrický Durban: Více než 98 % odpadních vod upravených v čistírně je recyklováno

8.9.

Společnost Veolia postavila a provozuje v Durbanu závod na recyklaci upravených odpadních vod. Město tak může poskytnout místnímu průmyslu dostatečné množství vody za optimalizovanou cenu a vyčlenit zdroje sladké vody na výrobu pitné vody pro obyvatelstvo.


Čínský Shenyang snížil za 3 roky množství nefakturované vody na 10 % Vice

Čínský Shenyang snížil za 3 roky množství nefakturované vody na 10 %

29.8.

V Shenyangu se podařilo během 3 let snížit procento nefakturované vody ze 30 % na 10 %. Dalším výrazným úspěchem v tomto čínském městě jsou úspory spotřeby energií, které dosáhly 6 % na výrobní jednotku či zavedení systému adresné fakturace a inkasování plateb v roce 2011.
 


Filipínský Apalit: Za 8 let vzrostlo zajištění nepřetřžité dodávky vody o téměř 52 % Vice

Filipínský Apalit: Za 8 let vzrostlo zajištění nepřetřžité dodávky vody o téměř 52 %

28.8.

Během osmi let byla v Apalitu zajištěna nepřetržitá dodávka vody pro 10 128 odběratelů, čímž se zvýšila míra pokrytí z 0,89 procent na 52,87 procent. V kombinaci s rozšířením vodovodní sítě došlo k zajištění nezávadnosti dodávané vody i vytvoření nových pracovních míst.


Anglie & Wales: od roku 1989 dvojnásobné roční investice do vodovodní i kanalizační infrastruktury Vice

Anglie & Wales: od roku 1989 dvojnásobné roční investice do vodovodní i kanalizační infrastruktury

21.8.

A výsledky tomu odpovídají.  V Anglii a Walesu odpovídá evropským standardům 99,96 % vzorků pitné vody.  Nárůst byl zaznamenán i v kvalitě vody anglických řek. Spíše dobrá nebo vynikající kvalita byly hodnoceno u 72% toků . 


Chile: Za 10 let se roční objem investic do vodohospodářské infrastruktury zvýšil pětinásobně Vice

Chile: Za 10 let se roční objem investic do vodohospodářské infrastruktury zvýšil pětinásobně

19.8.

Podíl lidí žijících ve městech, jejichž odpadní vody jsou před vypuštěním vyčištěny, vzrostl z méně než 17 % v roce 1998 na 87 % v roce 2010. Úspěchem za uplynulé desetiletí je také pětinásobný nárůst ročního objemu investic do vodohospodářské infrastruktury.


Uganda:  640% nárůst aktivních zákaznických přípojek  za 11 let Vice

Uganda: 640% nárůst aktivních zákaznických přípojek za 11 let

13.8.

Počet aktivních zákaznických přípojek vzrostl ze 4 700 v roce 2002 na 34 631 v roce 2011 – narostl o 640 %. Zvýšil se také objem fakturace a vyinkasovaných částek soukromými provozovateli a to 8 krát za posledních 5 let.


Jihoafrická Mbombela: Již 89 % obyvatel využívá dodávek pitné vody Vice

Jihoafrická Mbombela: Již 89 % obyvatel využívá dodávek pitné vody

11.8.

Procento lidí využívajících dodávek pitné vody se v Mbombele za pouhých 5 let zvýšilo z 56 % na 89 %. Dalším výrazným úspěchem společnosti Sembcorp Silulumanzi je zvýšení podílu inkasovaných tržeb o 5 % a to na 78 %. Za tyto pokroky obdržela cenu „Blue and Green Drop awards“.


V Rostocku a předměstích vzrostl počet obyvatel napojených na kanalizační síť z   28 % na 86 % Vice

V Rostocku a předměstích vzrostl počet obyvatel napojených na kanalizační síť z 28 % na 86 %

6.8.

V tomto pobaltském přímořském letovisku jsou se službami privátního provozovatele spokojeni - 94 % spotřebitelů považuje kvalitu pitné vody za vynikající. Řízení kvality pitné vody je přitom certifikováno dle normy ISO 22000 a kvalita pitné vody odpovídá německým standardům DIN 2000.


Za deset let se přístup k vodě v ekvádorské Guayaquilu zvýšil o 40 % Vice

Za deset let se přístup k vodě v ekvádorské Guayaquilu zvýšil o 40 %

4.8.

Společnost Veolia realizuje v Guayaquilu, největším městě v Ekvádoru, program přístupu k vodě umožňující všem rodinám využívat kvalitní veřejné služby.


V jižní části Sydney snížila Veolia množství odpadu ukládaného na skládky o 60% Vice

V jižní části Sydney snížila Veolia množství odpadu ukládaného na skládky o 60%

30.7.

V Austrálii podporuje Veolia přechod od skladování odpadu k jeho využití. Díky spolupráci se výrazně snížilo nejen množství skladovaného odpadu, ale také klesly provozní náklady, uhlíková stopa a vytvořila se další pracovní místa.
 


Latur, Indie: Soukromý provozovatel pomohl vyřešit krizovou situaci ve městě Vice

Latur, Indie: Soukromý provozovatel pomohl vyřešit krizovou situaci ve městě

23.7.

Pokračujeme v seriálu mapujícím spolupráci veřejného a privátního sektoru v rámci tzv. PPP modelu ve světě. Tentokrát se věnujeme indickému Laturu, kde se podařilo za 3 roky rozšířit přístup k pitné vodě ze 70 % na 90 % populace, v průběhu 2 let snížit ztráty vody ze 45 % na 10 %, zlepšit kvalitu vody i zákaznické služby.
 


Pensylvánie: Díky soukromému provozovateli snížena spotřeba energie o 3,9 milionů kilowatthodin Vice

Pensylvánie: Díky soukromému provozovateli snížena spotřeba energie o 3,9 milionů kilowatthodin

21.7.

A tím výhody spolupráce v rámci PPP modelu nekončí. Společnosti Aqua Pennsylvania se podařilo snížit spotřebu pohonných hmot o 28 000 galonů, zavést UV-oxidaci a snížit podíl nefaktirované vody. Společnost získala celostátní ocenění za inovativní přístup k řízení společnosti („Management Innovation national Award“).



 


Díky spolupráci se soukromým sektorem dosáhla kolumbijská Cartagena výrazného zlepšení Vice

Díky spolupráci se soukromým sektorem dosáhla kolumbijská Cartagena výrazného zlepšení

16.7.

Od roku 2002 mají obyvatelé Cartageny přístup k pitné vodě po více než 99 % dne. I když se počet obyvatel města zdvojnásobil, připojenost na vodovodní síť se zvýšila na 99,9 %. Přibylo také spokojených zákazníků: nárůst ze 71 % na 87 % v roce 2011.


Jakarta, Indonésie: Soukromý provozovatel zdvojnásobil počet připojených zákazníků Vice

Jakarta, Indonésie: Soukromý provozovatel zdvojnásobil počet připojených zákazníků

9.7.

Pokrytí službami vzrostlo v Jakartě z 32 % v roce 1998 na 63,5 % v roce 2011. Počet připojených obyvatel se zvýšil o 1,3 mil. Díky mechanismus OBA (Output Based Aid) mohla společnost PALYJA připojit k vodovodní síti dalších 30 000 obyvatel. Dalších 16 000 lidí má přístup k vodě prostřednictvím instalovaných vodních kiosků.


 


Senegal: Díky partnerství s privátním provozovatelem na špici afrického vodárenství Vice

Senegal: Díky partnerství s privátním provozovatelem na špici afrického vodárenství

7.7.

Vodárenství v Senegalu je na poměrně vysoké úrovni ve srovnání se zbytkem subsaharské Afriky. Místním specifikem je dlouhodobá spolupráce veřejného a privátního sektoru v rámci tzv. PPP modelu. Zatímco v roce 1996 mělo přístup k veřejným vodovodním sítím pouze 80 % obyvatel měst, dnes je napojeno již 98,5 %.


Maroko: Provozovatel pomohl uchránit záliv u Tangeru odstraněním znečištění odpadních vod Vice

Maroko: Provozovatel pomohl uchránit záliv u Tangeru odstraněním znečištění odpadních vod

2.7.

V řadě míst na mořském pobřeží byly v roce 2002 vypouštěny odpadní vody nevyčištěné. O 10 let později bylo 95 % odpadních vod odkanalizováno, odváděno na čistírnu odpadních vod a odtud následně po vyčištění vypouštěno daleko v moři. Město Tanger si tak vylepšilo svoje postavení mezi turistickými a rekreačními letovisky.


Polský Gdaňsk: soukromý provozovatel znovuotevřel místní pláže a zachránil turistický ruch v oblasti Vice

Polský Gdaňsk: soukromý provozovatel znovuotevřel místní pláže a zachránil turistický ruch v oblasti

30.6.

Tentokrát se podíváme do sousedního Polska, konkrétně Gdaňsku, kde ještě počátkem 90. let byla kvalita pitné vody bez nadsázky katastrofální. Toxické odpadní vody vytékaly přímo do moře, takže místní pláže byly uzavřené a pro turistické účely nevyužitelné. Spolupráce se soukromou vodárenskou společností situaci výrazně změnila k lepšímu.


Petropolis v Brazílii: I v chudinských čtvrtích lze vybudovat funkční vodárenské služby Vice

Petropolis v Brazílii: I v chudinských čtvrtích lze vybudovat funkční vodárenské služby

25.6.

Ve vzdálené Brazílii zahajujeme letní seriál, ve kterém se budeme věnovat zahraničním inspiracím. Jako první jsme vybrali brazilský Petropolis, ve kterém se komerčnímu provozovateli podařilo dosáhnout obdivuhodných výsledků. 


Reklama
Zasílat novinky
Anketa
Pijete vodu z kohoutku?
Blog
Ing. Jana Bábíková

Soukromý nebo veřejný ve vodárenství? Proč ne lepší nebo horší?

Ing. Jana Bábíková

S ideologickým bojem proti kapitalismu má na… VÍCE